Lessen & tijden

Yogales

Bij Yoga Yvonne Westervoort wordt Hatha Yoga, Yin Yoga en Restorative Yoga beoefend. Een Hatha Yogales bestaat uit beoefening van lichaamshoudingen (asana’s) om kracht, souplesse en ruimte in het lichaam te brengen. Ook doen we ademhalingsoefeningen (pranayama’s) en aan het einde van de les ontspanningsoefeningen.

 

De Stoel Yoga  op woensdagochtend  wordt op een rustige manier beoefend zodat spanningen losgelaten kunnen worden en er ruimte en rust kan ontstaan in het lichaam. De houdingen zijn aangepast aan de mogelijkheden van de deelnemers. We doen lichte staande  en zittende houdingen herstel houdingen ( zie Restorative hieronder) en er is  aandacht voor de ademhaling waardoor je meer bewust wordt van je lichaam om tot een diepere ontspanning te kunnen komen. Alle staande houdingen kunnen ook zittend uitgevoerd worden.

 

Yin Yoga is een yogavorm waarbij je de houdingen langer vasthoudt. Het is vooral gericht op het versterken en het versoepelen van pezen, bindweefsel en gewrichten. De dieperliggende spieren worden gerekt en het bekkengebied wordt soepeler. Het verbetert de mobiliteit van het lichaam (leniger) en zorgt dat de gewrichten beter in conditie komen (krachtiger). Over Yin Yoga kun je meer lezen onder het onderstaande schema.

 

Restorative Yoga is bedoeld om zowel lichamelijk als geestelijk te herstellen. Wanneer we ons uitgeput voelen omdat we te veel hebben gegeven, fysiek of mentaal dan kunnen we ons verzwakt of uitgeput voelen. Dit kan ook na een traumatische ervaring of ziekte zijn. We hebben dan weinig contact met ons lichaam. De oefeningen zijn gericht op bewuste aandacht op lichaam, geest en ontspanning door meditatie, ademhaling, lichamelijke oefeningen en andere technieken.

Restorative Yoga helpt je om jezelf te identificeren, waar houd je spanning vast en hoe kun je deze spanning bewust weer loslaten. Je ontdekt ruimte van waaruit je weer keuzes kunt maken. Het heeft een diepe therapeutische werking en werkt tegen verkramping, overspannenheid en slapenloosheid. Door de opbouwende houdingen kom je weer in harmonie met jouw natuurlijke lichamelijke ritme.

 

De Restorative Aerial Yoga maakt gebruik van de aerial yoga hangmat als steun om het lichaam te helpen houdingen aan te nemen die het normaal moeilijk vindt. Deze hangmatten worden 20 cm van de grond opgehangen en worden gebruikt om de volledige bewegingsvrijheid van de lumbale wervelkolom te stimuleren door middel van een verscheidenheid aan yogahoudingen.       

 

Iedere les wordt er afgesloten met een kopje thee. 

 

Dag Tijdstip
Maandagochtend Hatha yoga 9.00-10.15 bij voldoende aanmeldingen
Maandagavond NIEUW 17.30 -18.45 Restorative Aerial Yoga (Hangmat)
Maandagavond Hatha Yoga 19.15 - 20.30 uur
Dinsdagavond Yin Yoga 19.00 tot 20.30 uur
Woensdagochtend Yin Yoga 09.00 tot 10.30 uur
Woensdagochtend Stoel Yoga 11.00 tot 12.15 uur
Woensdagavond Yin/Yang Yoga 19.00 tot 20.15 uur
Woensdagavond Yin Yoga 20.45 tot 22.00 uur
Donderdagochtend Yin Yoga 09.00 tot 10.30 uur
Donderdagavond Hatha Yoga 19.00 tot 20.15 uur
Vrijdagochtend Hatha Yoga 9.00 tot 10.15 uur ( NIEUW) per 16 december 2022
Zondagochtend Yin Yoga 8.45 tot 10.15
Zondagochtend Yin Yoga 10.45 tot 12.15 uur
Er is ook de mogelijkheid om lessen per zoom (videobellen) te volgen op woensdagavond.
Yoga Westervoort, Yin Yoga,Hatha Yoga, Restorative yoga, avondlessen, ochtendlessen Easy yoga, Yoga is voor iedereen

Yin Yoga

In Yin Yoga worden houdingen langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je lichaam te voelen en dieper te ontspannen in de houdingen. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen. De spanningen in een diepere laag te ervaren en, nog belangrijker, los te laten. Yin Yoga heeft een relatief rustig karakter. Het prettige van een Yin Yoga les is dat je ruim de tijd krijgt om je lichaam te voelen. Het aanhouden van de houdingen kan discomfortabel zijn want je daagt niet alleen je lichaam uit om te ontspannen maar ook je mind!

 

Waar je bij de meeste sporten je spieren aan- en ontspant gaat het er bij Yin Yoga om dat je zoveel mogelijk spieren loslaat. Yin Yoga richt zich op het verbeteren van de pezen, bindweefsel en gewrichten. Door de spieren (yang weefsel) te ontspannen komt er lichte druk te staan op de hardere stuggere weefsels in het lichaam (yin weefsel). Hierdoor verbetert de doorbloeding en daarmee de conditie van deze weefsels. De mobiliteit en kracht van de gewrichten verbetert hierdoor waardoor de spieren beter ondersteund worden in hun werking. Het lichaam gaat hierdoor soepeler en krachtiger aanvoelen.  Paul Grilley grondlegger van Yin Yoga stelt dat het niet onze spierkracht is die ons fit en sterk maakt. Het gaat juist om de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel. Je ziet het bij atleten. Zij beëindigen hun carrière niet vanwege gebrek aan spieren, maar door problemen met hun gewrichten. Yin Yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en te versterken. Het helpt blessures aan gewrichten te voorkomen en haalt de spanning uit een diepere laag van het lichaam.

Het volgende schreef een lieve yogini:

Yinyoga

In alle vroegte

Zondagmorgen

Op de yogamat

Adem, stilte

Zakken in het mysterie

 

Zachtjes, diep, yin

Vrouwelijk

Kwetsbaar, open

Volg ik haar zachte stem

Dieper in het mysterie

 

Gedachtensplinters

Dwarrelen

vinden bedding in het niets

Ik Ben, ik duik

Ik rust, ik mag zijn

 

In de leegte van het mysterie

Geschreven door: Dorian Korts

 

 

 

 

Yogaruimte

De yogalessen worden gegeven in een sfeervolle ruimte aan groepen van maximaal 11 personen.

 

Het beoefenen van yoga in een eigen ruimte geeft de mogelijkheid om een rustige en veilige omgeving te creëren waar mensen zich prettig voelen.