Yogales

De Yoga die we beoefenen in de avondlessen is Hatha-Yoga. Een Yoga les bestaat uit beoefening van lichaamshoudingen (asana’s) om kracht, souplesse en ruimte in het lichaam te brengen. Ook doen we ademhalingsoefeningen (pranayama’s) en aan het einde van de les ontspanningsoefeningen.

De Easy Yoga  op maandagochtend is bestemd voor degene die ondanks lichamelijke beperkingen toch graag Yoga willen beoefenen. Deze les bestaat uit lichte oefeningen, aandacht voor de ademhaling en ontspanning. Het is ook mogelijk om deze vorm van Yoga mee te doen op een stoel.

Lestijden

Maandagochtend Easy Yoga  van 10.00 tot 11.15 uur (Yvonne)

Maandagavond van 19.15 tot 20.30 uur (Yvonne)

Maandagavond van 20.45 tot 22.00 uur (Yvonne)

Dinsdagavond van 19.45 tot 21.00 uur (Silvia)

Woensdagavond van 19.15 tot 20.30 uur (Yvonne)

Woensdagavond van 20.45 tot 22.00 uur Yin Yoga (Yvonne)

Donderdagochtend van 9.00 tot 10.15 uur Yin Yoga (vanaf 22 augustus 2019)

Donderdagavond van 19.15 tot 20.30 uur (Yvonne)

Zondagochtend van 9.00 tot 10.15 uur Yin Yoga

Zondagochtend van 10.30 tot 11.45 uur Yin Yoga

Afsluiting na de les met een kopje thee.

Wat is Yin Yoga?

Yin Yoga is een yogavorm waarbij je de houdingen langer vast houdt. Het is vooral gericht op het versterken en het versoepelen van pezen, bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Het verbeterd de mobiliteit van het lichaam (leniger) en zorgt dat de gewrichten beter in conditie komen (krachtiger).

In Yin yoga worden houdingen langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je lichaam te voelen en dieper te ontspannen in de houdingen. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen. De spanningen in een diepere laag te ervaren en, nog belangrijker, los te laten. Yin yoga heeft een relatief rustige karakter. De les is juist zo lekker doordat je even niet heel intensief hoeft te bewegen, maar juist de tijd kunt nemen voor je lichaam. Het aanhouden van de houdingen kan ongemakkelijk aan gaan voelen wat je uitdaagt niet alleen je lichaam te ontspannen maar ook je mind!

Waar je bij de meeste sporten je spieren aan- en ontspant gaat het er bij Yin yoga om dat je zoveel mogelijk spieren loslaat. Yin yoga richt zich op het verbeteren van de pezen, bindweefsel en gewrichten. Door de spieren (Yang Weefsel) te ontspannen komt er lichte druk te staan op de hardere stuggere weefsels in het lichaam (Yin weefsels). Hierdoor verbeterd de doorbloeding en daarmee de conditie van deze weefsels. De mobiliteit en kracht van de gewrichten verbeterd hierdoor waardoor de spieren beter ondersteund worden in hun werking. Het lichaam gaat hierdoor soepeler en krachtiger aanvoelen.  Paul Grilley grondlegger Yin Yoga stelt dat het niet onze spierkracht is die ons fit en sterk maakt. Het gaat juist om de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel. Je ziet het bij atleten. Zij beëindigen hun carrière niet vanwege gebrek aan spieren, maar door problemen met hun gewrichten. Yin yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken. Het helpt blessures aan gewrichten te voorkomen en haalt de spanning uit een diepere laag van het lichaam.

 

De ruimte

De yogalessen worden gegeven in een sfeervolle ruimte waarin les gegeven wordt aan groepen van maximaal 11 personen.
Het beoefenen van yoga in een eigen ruimte geeft de mogelijkheid om een rustige en veilige omgeving te creëren waar mensen zich prettig voelen.

Yoga ruimte